
Сумським районним управлінням Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області проведено позапланову перевірку стосовно додержання законодавства у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів у фізичної особи-підприємця у с. Залізняк, Сумського району, Сумської області.
По факту виявлених порушень законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин суб’єкту господарювання було видано припис щодо їх усунення. Терміни усунення порушень були погоджені з оператором ринку.
Проте, за результатами позапланової перевірки стану виконання припису було встановлено неповне виконання суб’єктом господарювання виданого припису. А саме:
1. В порушення п. 5 ч. 1 ст. 49 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», оператор ринку не дотримується температурного режиму, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів. Такий режим не повинен перериватися.
Як було встановлено в ході перевірки, у вітрині-холодильнику одночасно зберігаються: масло вершкове (умови зберігання від -18˚С до -4˚С), молоко пакетоване пастеризоване (умови зберігання від +4˚С до +2˚С), кефір макетований (умови зберігання від +4˚С до +2˚С), сирки плавлені (умови зберігання від 0˚С до +6˚С), при цьому на період перевірки згідно показників наявного в магазині термометру зафіксовано фактичну температуру зберігання зазначених харчових продуктів: +6˚С - +9˚С.
Відсутність контролю за температурним режимом, порушення температурних умов зберігання веде до забруднення харчових продуктів мікроорганізмами та токсинами, які при потраплянні в організм з їжею здатні викликати у людини інфекційні захворювання та харчові отруєння, а це створює загрозу для життя та/або здоров`я людини.
2. В порушення п. 4 ч. 1 ст. 49 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», оператор ринку не проводить результативну боротьбу із шкідниками і гризунами.
Під час здійснення позапланової перевірки встановлено, що оператором ринку не виконаний пункт 3 припису, а саме не ведеться результативна боротьба зі шкідниками: на увесь магазин одна липучка для мух, відсутні докази боротьби зі шкідниками (зокрема акти періодичного проведення дератизації та дезінсекції). Моніторинг наявності гризунів та записи про проведення боротьби з гризунами не здійснюються. Гризуни та комахи здатні швидко розмножуватися і завдавати великої шкоди людині, адже хвороби, носіями яких є миші, щури, комахи належать до небезпечних інфекційних захворювань (чума, сказ, енцефаліти, тиф, лептоспіроз, туляремія, токсоплазмоз, малярія та інші).
Порушення, які не були усунуті оператором ринку створюють загрозу для життя або здоров’я людей, що детально описано по кожному виявленому порушенню в офіційних документах, складених за результатами проведення заходу.
До фізичної особи-підприємця застосовані штрафні санкції в розмірі 23615 грн.
Оператор ринку з застосованими штрафними санкціями не погодився та оскаржив їх в судовому порядку.
Однак, рішенням Сумського окружного адміністративного суду по справі № 480/6216/20 в задоволенні позовних вимог оператора ринку було відмовлено.
Оператор ринку не погодився з зазначеним судовим рішенням та оскаржив його в апеляційному порядку. Представниками Головного управління в судовому порядку була доведена законність та обгрунтованість застосованих штрафних санкцій, тому постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 09.02.2022 по справі № 480/6216/20 повторно підтверджена законність та обґрунтованість застосованих до оператора ринку штрафних санкцій.
Головне управління звертає увагу операторів ринку, що невиконання, неповне або несвоєчасне виконання припису про усунення порушень у сфері безпечності харчових продуктів тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі восьми мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб - підприємців - у розмірі п’яти мінімальних заробітних плат.