
Не рідко виникають ситуації, коли придбаний товар не відповідає належній якості та існуючі недоліки, які виникли з вини виробника/продавця, унеможливлюють його використання за цільовим призначенням. У більшості таких випадків магазини відмовляються обмінювати товар чи повертати гроші споживачу, чим порушують вимоги законодавства. У таких випадках на захист прав споживачів стає Держпродспоживслужба.
Так, у листопаді 2019 року Головним управління було проведено позапланову перевірку суб’єкта господарювання, який здійснює продаж побутової техніки, за скаргою споживачки, яка просила розірвання договіру купівлі-продажу та повернення сплачених коштів в сумі 20 699,00 грн. за неякісний телевізор: наявність у ньому істотного недоліку робить неможливим його використання відповідно до цільового призначення.
В ході перевірки було встановлено порушення прав споживачки. З метою їх усунення та керуючись ст. 26 Закону України «Про захист прав споживачів» керівнику суб’єкта господарювання був виданий припис, яким зобов’язано розірвати договір купівлі-продажу та повернути споживачу сплачені кошти за телевізор в повному обсязі. У зв’язку з невиконанням вимог припис, Головним управлінням винесено постанову про накладення на суб’єкта господарювання штрафу у розмірі 340 грн., не погоджуючись з якою суб’єкт господарювання звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом.
У ході судового розгляду відділом правового забезпечення доведено правомірність та законність накладеного штрафу за невиконання припису Головного управління та рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.06.2020, яке було залишено у силі постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 10.12.2020, було відмовлено суб’єкту господарювання у задоволенні позовних вимог.
Враховуючи, що судами першої та апеляційної інстанції було підтверджено законність винесеного припису, Головним управлінням було направлено лист до суб’єкта господарювання з вимогою в найкоротший термін виконати законні вимоги Головного управління визначені в приписі: розірвати договір купівлі-продажу зі споживачем та повернути споживачу кошти за сплачений телевізор в повному обсязі (20 699,00 грн.), що було виконано суб’єктом господарювання.
Головне управління нагадує, що відповідно до ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» споживач має право у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків вимагати:
- пропорційного зменшення ціни;
- безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
- відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У разі виявлення істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
- розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
- заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.
Якщо претензії ігноруються, споживач має право звернутися з відповідною скаргою на порушника до Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області.